woensdag 12 september 2007

Week 2

Ondertussen ben ik op mijn stage in zo goed als alle klassen gaan kijken. Morgen moet ik de laatste groep nog doen. Ik heb telkens de hele dag geobserveerd. Het is interessanter om te kijken hoe de leerlingen ander gedrag kunnen vertonen tijdens de verschillende vakken en er is ook bij een aantal een duidelijke evolutie te zien van de bel 's morgens tot het eindsignaal. Als je maar tijdens één lesuur gaat observeren, krijg je soms een heel vertekend beeld van bepaalde leerlingen. Zelfs van dag tot dag zijn er nog grote verschillen. Het grootste onderscheid is te zien tijdens een gewone les, die ze saai vinden en waarin hun gedrag soms volledig kan ontsporen, en de turnles, waarin ze zich helemaal kunnen uitleven. Sommige kinderen met ADHD kunnen zelfs -relatief- hun 'volle aandacht' houden bij de turnles en doen erg goed hun best. "Gymmen" is overduidelijk hun uitlaatklep ;-)
Het is voor de leerlingen zelf trouwens ook beter heb ik gemerkt. Als je pas de klas komt inlopen en ergens achteraan in een hoekje duikt, zitten ze nog een heel uur te kijken en aandacht te trekken. Na een tijdje zijn ze je meer gewend en komt hun "echte" gedrag te voorschijn.
Als het ging, heb ik ook wat dingen meegedaan. Bij de oudste groepen heb ik bijvoorbeeld geholpen met het rekenen en lezen en heb ik meegeknutseld. Bij de jongsten heb ik dan weer meegespeeld.

Nu kennen ze mijn gezicht toch al een beetje, wat handiger is als ik ze uit de klas moet gaan halen voor lezen of testen. Want in de school zijn er veel stagiaires en zelfs voor de leerkrachten is het soms moeilijk om te onthouden wie ook al weer stage deed bij wie.

Op de speelplaats heb ik ook al meegedraaid. Daar komen de kindjes dan nieuwsgierig vragen of ik een nieuwe juf ben en of ik ook bij hen in de klas kom kijken. Als ik vertel dat ik uit België ben (wat de meesten al door hadden), vinden ze dat "vetcool" en komen ze vragen of ik "Belgisch" wil praten, of dingen in het "Belgisch" wil vertalen. Natuurlijk moet ik dan telkens antwoorden dat er niet zo'n groot verschil is tussen het Nederlands en het Vlaams (op enkele uitdrukkingen na) en dan zijn ze soms nog teleurgesteld ook! Ofwel komen ze superfier vertellen dat ze ook "Belgisch" kunnen praten en dan zeggen ze heel trots "ge" of "gij" :-)
Dat is nog iets waar ik op moet letten. Tegen de kinderen zelf zeg ik meer en meer automatisch "je" en "jullie", maar tegen de andere stagiaires en leerkrachten flap ik er meestal "ge" uit. De "u" en "uw" die we hier vanzelf gebruiken, vatten ze dan weer heel beleefd op en dan zeggen ze dat je ook wel gewoon "je" en "jouw" mag zeggen.

Een standaarddag op school ziet er zo uit:
08u15: personeel
08u30: schoolstart leerlingen
-les-
10u15: eerste speeltijd
10u30: kwartiertje eten
-les-
12u00: tweede speeltijd
12u15: kwartiertje eten
-les-
14u30: school uit

Er is dus telkens maar een korte speeltijd en pauze om te eten (geloof me, die zijn echt heel snel voorbij!), maar de kinderen mogen wel naar huis om 14u30. Om 14u45 beginnen de leerkrachten dan één voor één uitgeteld de leraarskamer binnen te druppelen en rond 15u15 gaat iedereen weer verder aan het werk tot 16u-17u.

Vaak gehoord deze week:
* pornoseks
* pornolul
* varkenspizza
* hé mongooltje!
* dat is zóó vet!

3 opmerkingen:

Unknown zei

Tss, die jeugd van tegenwoordig toch...

Anoniem zei

Wat zijn de populaire woordjes van de Vlaamse jeugd?
Ik weet zelfs niet meer wat ze in mijne tijd zeiden...

Liez zei

Ik zou het eigenlijk ook niet weten, dat draait met de wind mee en verandert voortdurend...