woensdag 19 september 2007

Verkenningstocht

Vandaag was er een studienamiddag voor al het personeel op de school. Het onderwerp kaderde binnen een project dat al loopt vanaf vorig schooljaar en omdat de stagiaires hiervan toch geen deel uitmaken, mochten we samen met de leerlingen "beschikken" om 12u30. Ik ben om 13u vertrokken en heb samen met een andere stagiaire de bus naar het centrum genomen. Zij heeft me rondgeleid in "het winkelhart van Nederland" en het winkelgedeelte van de Oude Gracht.
Ik weet nu dus waar de leukste kledingwinkels zich bevinden, waar de lekkerste ijsjes te krijgen zijn en waar je moet zijn voor de lekkerste "patat" van Utrecht, = "echte Vlaamse frietjes", of wat had je anders gedacht?!

Nadat mijn "collega" de trein naar huis moest nemen, ben ik nog wat verder op pad getrokken om wat speurwerk te verrichten voor Stijn. Die is na het zien van Elfen Lied (= aanrader!) in de ban van manga en anime en is sinds kort helemaal verkocht voor Chobits. "Elfen Lied" hebben we thuis gevonden, al hebben we hem wel moeten bestellen via import. "Chobits" op dvd aanschaffen lukt ook nog wel, maar deel 1 is blijkbaar nogal moeilijk te vinden. "Elfen Lied" is nog niet te verkrijgen in Europa in "boekjesvorm", maar "Chobits" wel. En waar anders dan in Utrecht kan je zulke dingen vinden?! Na wat zoekwerk heb ik dus op internet enkele adresjes gevonden van stripwinkels in Utrecht. Eerst ben ik de hele Oude Gracht afgelopen naar het begin op zoek naar een stripwinkel, maar die heb ik niet gevonden. Dan maar teruggekeerd richting centrum op zoek naar Piet Snot. Deze wist ik al zijn, omdat Stijn en ik er eens binnengelopen zijn bij het zoeken naar de Elf Fantasy Shop. Alleen hebben we toen niet zo echt op het manga-aanbod gelet. In "Piet Snot" had ik meteen prijs: "Chobits" was er! Alleen de eerste twee delen niet... Vrij stom dus, maar nu weet ik toch al meer. Van "Piet Snot" ging de tocht dan verder naar Whoops. En rarara, wat kwam ik onderweg tegen? Inderdaad, de eerste stripwinkel die ik had gezocht aan de andere kant van de Oude Gracht! Stripwinkel Blunder bevindt zich vlak naast de Elf Fantasy Shop, daar had ik dus helemaal niet op gelet toen ik er met Stijn was. Blijkbaar was het huisnummer dat ik van een forum had genoteerd fout, vandaar mijn tevergeefse speurtocht aan de andere kant... In "Blunder" vond ik niet wat ik zocht, dus ging de tocht verder richting "Whoops", waar ze dan weer wel meer boekjes uit de "Chobits"-reeks hadden.

Nadat ik het hele centrum van Utrecht doorkruist had, werd het stilaan tijd om me nog een keertje richting de Dienst Burgerzaken te begeven. Dit maal was er wat minder volk, dus het ging een stuk vlotter dan de vorige keer. Grappig was wel dat de man aan de desk de hele tijd vergat dat ik Nederlands sprak en telkens opnieuw in het Engels begon. Als ik dan zei dat ie het ook wel in het Nederlands mocht zeggen, sloeg hij zich tegen het hoofd en antwoordde dan lachend dat hij de hele tijd moest afwisselen tussen Nederlands en Engels en na een tijdje vergat in welke taal hij bezig was.
Ik ben dus eindelijk geregistreerd geraakt en ben nu officieel hier. Maar goed, want op de stage waren ze al aan het lachen dat ik "illegaal" was.

Het was wel een leuke namiddag. De zon kwam er terug door en dan is het wel leuk om langs de winkeltjes aan de waterkant te lopen :-)

@ Ina, als je met Roeland op bezoek komt: ik weet waar de winkels zijn, je kan gaat je helemaal kunnen uitleven! ;-)
@ Carolien & Dries: Het culturele aspect is jammer genoeg heel wat minder gekend, maar ik kan jullie al wel meenemen naar leuke stripwinkels ;-)

5 opmerkingen:

Unknown zei

Ondertussen alles gezien van Chobits... :-p Ik moest weten hoe het verhaal nu zou eindigen.
Op naar de volgende anime !!

Liez zei

Freak!

Als je toch zoveel tijd hebt, komt dat goed uit voor volgende week ;-)
*brede grijns*

Unknown zei

Ik begin wel pas te kijken rond elf uur 's avonds... Beetje ontspanning mag toch?

Unknown zei

@Liez: Ik ben van plan op zoek te gaan naar een gids over Utrecht, al ben ik niet zeker dat ik dat hier in Belgiƫ ga vinden. Misschien kom je eens langs de toeristische dienst en kan je daar wat foldertjes met info en een stadsplannetje krijgen?

Liez zei

@ Stijn: Tuurlijk mag dat! Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat je dan ook tijd hebt om een keer van je te laten horen 's avonds.

@ Carolien: Het VVV-kantoor heeft voor mij een beetje lastige openingsuren, maar ik kan het nog een keer proberen. Ik weet wel een winkel waar ze ongeveer over alle steden/landen reisgidsen hebben en die van Utrecht lagen er zelf ook genoeg.