maandag 18 februari 2008

Sweeney Todd

Aangezien ik wel fan ben van de donkere films van Tim Burton, zijn Stijn en ik naar Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street gaan kijken. Sweeney Todd is een verfilming van een musical en traditiegetrouw wordt de hoofdrol van deze Tim Burton-film door Johnny Depp gespeeld.

In de film wordt het verhaal verteld van Benjamin Barker, die onterecht wordt veroordeeld door de machtige Judge Turpin, zodat deze Benjamin's vrouw kan verleiden. Wanneer Benjamin jaren later als Sweeney Todd terugkeert naar Londen, komt hij te weten dat zijn vrouw gestorven is en dat hun dochter geadopteerd is door Judge Turpin. Sweeney Todd neemt opnieuw zijn intrek in zijn voormalige barbershop en zint op wraak...

Zoals ik al eerder zei, is dit een verfilmde musical. Sommigen vinden dit een meerwaarde, anderen vinden dit net nadelig voor de film. Ik denk dat ik tot de laatste groep behoor. De liedjes zijn het begin wel leuk, maar beginnen na een tijdje te vervelen en maken het verhaal nogal langdradig. Het midden van de film vond ik zelfs doodgewoon saai en ik had meermaals de neiging om op de "fastforward"-button te gaan drukken, die er jammergenoeg niet was...
Johnny Depp kan wel zingen, maar Helena Bonham Carter heeft een beperkter stembereik, wat wel past bij de film. Ik vond het wel grappig om Alan Rickman te horen zingen, terwijl ik ondertussen stiekem aan zijn personage Severus Snape uit Harry Potter dacht :-)
Het decor van het oude vieze Londen, de costuums en de donkere sfeer vond ik fantastisch, maar het nepbloed dat veelvuldig in het rond spoot (letterlijk) mocht wat minder.

Sweeney Todd is een typische "love it or hate it"-film. Naar mijn mening is het zeker niet een van de betere Tim Burton-films, ik kijk al uit naar zijn verfilming van Alice in Wonderland!

Geen opmerkingen: