vrijdag 15 februari 2008

Dus: Het Christelijke Opvoedingsproject

Ik heb zonet mijn eerste les gehad hierover en denk niet dat ik het boeiend ga vinden... De lessen vinden plaats in een kleine aula in het instituut voor wijsbegeerte, met vreselijke houten banken die achteraf de nodige stijfheid met zich meebrengen.

De prof omschrijft zijn vak als "elke week vrijdagmorgen naar Leuven naar de mis komen", wat jullie ongetwijfeld een goed beeld geeft over de inhoudelijke vorm van dit vak...
Het is daarbovenop serieus te nemen! Want wie zijn wij om zo maar van het ene moment op het andere te beslissen om te stoppen met religie, zodat onze op te voeden kinderen daar niet meer van kunnen genieten?! Religie is immers de oudste cultuurvorm, ouder dan wetenschap en ouder dan de filosofie. Je hebt dus niet het recht om die eeuwig openstaande deur plotseling te sluiten.
Verder werd nog het voorbeeld gegeven dat een goede sigaar toch ook opgerookt moet worden, omdat het anders een belediging is voor de schepper...

Ik verheug me al op de volgende les met het thema "wat is christelijk?"...

Geen opmerkingen: