donderdag 13 september 2007

Bureaucratie... Argh!

Omdat ik me nog moest laten registreren bij de Dienst Burgerzaken hier in Utrecht, besloot ik dat vandaag maar even snel na de stage te gaan doen. Op donderdag is hier in Nederland alles later open en ook het stadhuis doet daar aan mee, door zijn deuren niet om 17u te sluiten, maar pas om 21u. Ideaal voor mij, want anders haal ik het niet.

Ik dus na de stage afgestapt aan het station en met mijn megastadsplan en beschrijving in de hand op zoek naar de locatie, want de Dienst Burgerzaken bevindt zich niet in het stadhuis zelf, maar in het vroegere AZU (= "Academisch Ziekenhuis Utrecht" voor degenen die het wilden weten).

Aangekomen aan het centrum, moest ik me eerst aan de receptie in de inkomhal laten registreren. Want zonder registratiebonnetje, geen bediening aan het loket. Na even aanschuiven vroeg de vriendelijke man achter de balie waarvoor ik precies kwam. Ik mijn uitleg gedaan, vraagt ie ongelovig "woont u dan in het buitenland?". Nog een keertje uitleg later en nog eens gezegd dat ik uit Belgiƫ kom, kreeg ik eindelijk mijn registratiebonnetje. Ik werd vriendelijk verzocht plaats te nemen op de eerste verdieping. Dus ik het gelijksvloers afgelopen, de trap naar de eerste verdieping genomen en daar een bankje uitgezocht. Nu is het zo, dat het eerste verdiep daar in het gebouw een 'open' verdiep is. Dus je ziet en hoort ook alles wat er beneden gebeurt. Bij elk biepsignaal moest je dus goed afzoeken of het nu een biep was voor beneden, of een biep voor boven. Daarnaast moest je ook nog een keertje kijken of het biepje wel voor jouw dienst was, want op het bonnetje stond een letter en een nummer en dat telde allemaal door elkaar op. Best wel een beetje verwarrend voor iemand die er nog nooit geweest was.

Boven waren er 30 loketten en er zat niet zoveel volk voor me, dus ik dacht dat het wel vooruit zou gaan. Ok, dat was dus fout gedacht... Ik zat er al een half uur te wachten en er waren al zelfs mensen aan de beurt geweest, die pas na mij waren aangekomen! Ik begon dus nogal ongeduldig te worden, waarschijnlijk ook door het feit dat ik honger begon te krijgen...
Nog wat later biepte het ding eindelijk voor mij! Ik had alles al klaar gelegd, dus ik dacht dat het wel snel gefikst zou zijn. Ik heb inderdaad niet lang aan het loket gezeten... Blijkbaar moet ik nu opeens wachten met registreren totdat de officiƫle registratiedag op de universiteit zelf achter de rug is! Dat hadden ze me wel eerder mogen laten weten... Ik wist wel dat er zoiets ging georganiseerd worden, maar ik kan er niet naartoe omdat ik stage heb en niet tijdens de uren langs kan gaan. Op het internet had ik trouwens alleen maar gelezen dat buitenlandse studenten zich bij Burgerzaken moeten laten registreren, dan konden ze toch nog een zinnetje extra plaatsen met de boodschap dat je moet wachten tot na de registratiedag.

Ik ben nu dus overal geregistreerd, behalve dan waar ik geregistreerd moet zijn. Wat een tijdverspilling...

Geen opmerkingen: