dinsdag 4 september 2007

Dag 2

Vandaag ben ik de hele dag in de oudste groep geweest. Hier zitten de 12-jarigen die volgend jaar de overstap naar de "grote school" moeten maken. Dat betekent voor hen dat ze hard moeten werken en dat er niet veel tijd is om te spelen. Gisteren riep dat bij sommigen meteen reacties op als "wat een saaie levensloze klas is dit?!" Maar aan de andere kant beseffen de kinderen wel ergens dat het een belangrijk jaar is voor hen en dat ze toch hun best zullen moeten doen.
In elke klas zitten er ongeveer (max.) 15 kinderen en dat kan regelmatig voor wat drukte en chaos zorgen. Vandaag viel dat heel goed mee, ik stond er versteld van hoe goed ze meegewerkt hebben in de les. Natuurlijk moesten er af en toe waarschuwingen uitgedeeld worden of moest de groep tot orde geroepen worden, maar toch werd er vlijtig doorgewerkt. Zelfs bij de geschiedenisles werd er flink in groepjes naar een antwoord op de verschillende vraagjes gezocht. Dat is trouwens een groot verschil met Vlaanderen: hier in Nederland krijgen kinderen in het speciaal onderwijs wel vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en zelfs Engels! Uiteraard gebeurt dit niet op hetzelfde niveau als in de gewone basisschool, maar ik vind het wel goed dat ze toch een basis van die leerstof zien.

Verder is er vandaag een foto gemaakt van alle stagiaires om in de wisselkader in de gang te hangen met onze namen er onder. Gelukkig werden deze digitaal genomen en onder het motto "denk er aan dat je er een heel jaar naar zal moeten kijken!" mochten we zelf gaan kiezen welk exemplaar er uiteindelijk tegen de muur zou belanden. Als er echt niets tussenzat, waren ze zo vriendelijk om een nieuwe foto te maken. Dat bleek in ieder geval voor mij toch al niet nodig te zijn. Ik was de enige waarvan er 'maar' drie foto's gemaakt waren (sommigen hadden er 7 à 9!) en de fotograaf van dienst had de mooiste al aangewezen, ik heb gewoon bevestigd. De anderen hebben in twee rondes één voor één de slechte verwijderd tot ze uiteindelijk de mooiste overhielden.

De dag zelf is geëindigd met een minipersoneelsvergadering en daarna heb ik nog een dossier doorgenomen. Toen was het tijd om te vertrekken en heb ik deze keer in de bus geprobeerd om niet meer de haltes te tellen, maar op de omgeving af te gaan. Blijkbaar ken ik de omgeving nog niet goed genoeg, want ik had mij van halte vergist. Gelukkig was het maar een halte te vroeg en was het net gestopt met regenen, dus zo erg was het niet. Morgen beter ;-)

Geen opmerkingen: