dinsdag 11 september 2007

Computerellende

Tot en met gisteren heb ik alle aantekeningen en korte samenvattingen voor mezelf lekker ouderwets met de hand geschreven. Vandaag heb ik op school voor de eerste keer een laptop gekregen om op te werken. Dus ik de laptop uit de kluis gehaald, netjes geïnstalleerd op de werkplek, aangesloten op het netwerk en hup, ik kon beginnen.
Eén dingetje was ik echter vergeten: hier in Nederland gebruiken ze qwerty-toetsenborden!
Nu is dat niet zo'n ramp, vooral niet omdat ik toch niet volledig blind kan typen, maar na jarenlang typen op azerty, is er toch een automatisme onstaan waardoor ik toch met acht vingers kan typen :-p
Ik dus volop aan de slag, maar in plaats van de "a" verscheen er telkens een "q" op het scherm. Ook met de "z" en de "m" had ik problemen en de "w" was ik telkens kwijt. Ik heb dus heel vaak op de Backspace moeten drukken, maar dan had ik weer het "="-teken in plaats van de Backspace-toets. Het "¨"-teken heb ik niet gevonden op het toetsenbord, maar blijkbaar veranderde dat automatisch in Word. Na een tijdje ging het wel vlotter, maar ik moest toch nog regelmatig corrigeren. Benieuwd of ik er morgen sneller mee weg ben.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb op het werk een azerty-toetsenbord en thuis een qwerty-toetsenbord. Ik schakel al jaren tussen de twee zonder problemen. Is gewoon een kwestie van wennen. Je zal er snel genoeg mee weg zijn.

Liez zei

Vandaag ging het inderdaad al heel wat vlotter! Alleen de "m" blijft moeilijk, die zit op qwerty naast de "n" onderaan, dus als ik een "m" wil hebben, krijg ik telkens het ";"-teken en als ik de "n" moet typen, komt de "m" te voorschijn. En dan de punt, ik zit altijd de shift-toets in te drukken, maar dat hoeft natuurlijk niet met qwerty... Verder niet veel problemen meer ;-)
Oh, toch wel: ik heb altijd de neiging om naar de muis te pakken, maar dat ligt aan de laptop, niet aan het toetsenbord. Op stage mis ik mijn scroll-muis wel een beetje :-)

Unknown zei

Ik denk ook wel dat dat went.