donderdag 13 december 2007

Waarom Jezus stom is

Op de school waar ik stage loop, zit een hele melting pot van culturen, godsdiensten en etniciteiten bij elkaar. Dat kan soms hevige 'discussies' opleveren tussen de leerlingen onderling.
Zo is er bijvoorbeeld een Turks jongetje dat absoluut tegen alles is wat niet met Islam te maken heeft. Sinterklaas kan niet, Kerst is stom en Jezus is al helemaal stom. In ruzie met Nederlandse kinderen wordt dat dan onder andere geuit met "Jij met je f*cking Jezus!" en nog meer van dat.

Nu had hij onlangs een kerstbal stuk gegooid terwijl hij zat te schreeuwen hoe stom de kerstboom wel niet was. Toen ik hem vroeg waarom hij nu precies zo gekant was tegen al die dingen, antwoordde hij dat hij dat was omdat hij in God gelooft. Daarna vroeg hij mij of ik ook in God geloofde, of dat ik in Jezus geloofde en varken at. Ik gaf hem het antwoord dat ik het eigenlijk niet echt wist (we gaan niet te diepzinnig doen tegen negenjarige jongetjes die alleen hun eigen visie zien) en soms wel eens een beetje varkensvlees at. Omdat hij daarop zei dat ik toch maar best in God moest gaan geloven, vroeg ik hem waarom ik dat dan moest doen en waarom hij dat deed.
Het antwoord:

"Wel, als je in God gelooft, dan kan je nog leven als je dood bent.
En als je in Jezus gelooft en ook bier drinkt en varken eet, dan ga je naar het vuur!"

Iedereen overtuigd?