donderdag 27 december 2007

De laatste weken stage

De weken voor de kerstvakantie waren erg druk op de school: ik had mijn eerste echte intakegesprek met ouders dat volledig onder mijn leiding viel, ik moest van twee leerlingen de onderzoeken afronden en daarbovenop een derde onderzoek opstarten naar dyslexie. Dat maakte dat ik gedurende 2 weken aan de lopende band een test moest afnemen, een observatie moest doen, een gesprek met iemand moest houden, een vergadering bijwonen, een verslag moest maken, een test scoren, plannen hoe ik hierbij overal te werk zou gaan, brieven opstellen voor ouders, ... En dit allemaal zo goed als geheel zelfstandig met 2 keer een kort overlegmoment.

Of het haalbaar was voor de kerstvakantie? Nu ja, we deden natuurlijk steeds ons best om er zoveel mogelijk uit te halen. De nodige Sint- en Kerstvoorbereidingen en -feestjes maakten het spannend om de kinderen te testen. Die situaties brengen namelijk de nodige stress en spanningen bij de kinderen met zich mee ;-)
Ik had nu gewoon even de pech dat alles op een hoopje bij elkaar kwam in de laatste weken voor de kerstvakantie. Alles door elkaar en tegelijk doen vergt net iets meer aandacht en inspanningen dan wanneer je het netjes één voor één kan aanpakken. Als daar dan ook nog Sint, Kerst en af en toe een zieke of te late leerling/leerkracht/andere die je dan net nodig hebt, zorgt dat ook wel soms voor de nodige stresstoestanden bij jezelf.

Hoe dan ook, het intakegesprek was goed verlopen. Mijn begeleider was hier ook tevreden over. Het enige waarop ik moest letten was dat ik in de toekomst iets minder moest vasthouden aan de vooropgestelde leidraad met vragen en ook wel wat zekerder van mezelf mocht zijn, maar dat komt wel met meer ervaring zei hij.
Wat de onderzoeken betreft: het intelligentieonderzoek van leerling 1 verliep vlot. Ik heb slechts 2 testmomenten moeten inlassen en het jongetje in kwestie werkte erg goed mee. Ik vond het wel eens fijn om een leerling te testen met een gemiddelde intelligentie. Dat scheelt toch wat omdat je dan niet zo snel moet afbreken bij elke subtest.
Leerling 2 was van een andere orde... Dit onderzoek hield niet alleen een intelligentieonderzoek in, maar ook gedrag en het sociaal-emotionele. Dat klinkt interessant, maar is niet zo simpel bij een koppig jongetje dat er niet altijd evenveel zin in heeft. Bij hem heb ik dan ook ontzettend veel positieve commentaar moeten geven en spelletjes gespeeld ter bevordering van de motivatie. Ik kon zijn gedrag ook wel begrijpen, het is een van 'mijn leeskindjes' en ik ken hem ondertussen wel. Hij vindt het steeds erg leuk als ik hem kom ophalen, maar het is niet simpel om vragen te beantwoorden als je het niet kan verwoorden. Zoiets werkt vrij frustrerend...

Deze 2 onderzoeken zijn gelukkig volledig afgerond, nu alleen nog het verslag klaar krijgen. Het "stomme" is dat je hieraan enkel kan werken op school, omdat daar alle nodige materialen en gegevens aanwezig zijn. Dat had als gevolg dat ik 2 weken lang bij de laatsten was om 's avonds de school te verlaten. Ik heb de conciërge wel verwittigd dat het mijn laatste weken zijn en dat het even druk is. Het is een hele vriendelijke man die af en toe een kijkje komt nemen om te vragen hoe het gaat. Hij is ook zo lief om de kluis niet af sluiten voordat ik weg ben, zodat ik de laptop kan gebruiken totdat ik echt vertrek.
Mijn verslagen waren nog niet helemaal klaar vrijdag, maar de psychologe heeft er wel al naar gekeken en alvast feedback gegeven. De grote lijnen zaten goed en ik mag haar altijd mailen tijdens de vakantie om vragen te stellen omdat de deadline toch wel erg dichtbij komt...

Het derde onderzoek valt af te wachten, ik heb het opgestart, testen afgenomen en gescoord, de nodige gegevens verzameld, maar nog niet de tijd gehad om hiervan alvast een mooi verslag te maken. Ik heb wel doorgegeven dat ik het niet ga afkrijgen, wat ik wel heel jammer vind. Als je iets opstart, wil je het toch altijd graag zelf afmaken en weten hoe het afloopt. Het is echter veel te uitgebreid en ik ben toch wel tevreden dat ik al een heel gedeelte van het onderzoek zelf heb kunnen doen, ondanks de grote tijdsdruk. Nu moet ik alleen even prioriteit geven aan het definitief afronden van de andere 2 onderzoeken en dan kijken wat ik nog verder kan doen aan het derde.

Erg drukke tijden voor de stage, maar ik ga het toch missen over enkele weken...

1 opmerking:

Unknown zei

Zo te lezen ben je al helemaal klaar voor het leven als werkmens. Ik hoop dat je voor al die inspanningen op je stage een mooi cijfer in de plaats krijgt.