woensdag 2 januari 2008

I am Legend

In de VS is Will Smith's laatste film een megagrote hit. Ik snap eigenlijk niet waarom... Mischien heeft het er mee te maken dat ik het idee had dat alle mensen echt morsdood waren en dat Will Smith gewoon in een lege stad rondliep.

In I am Legend wordt verteld hoe Robert Neville de laatste man op aarde is, die immuun is voor een virus dat gecreëerd werd door de mens. Enkele jaren voordien dacht men met dit virus de remedie tegen kanker gevonden te hebben. Men bleek het serieus bij het verkeerde eind te hebben, want mensen die er mee behandeld werden, kregen een soort hondsdolheid die vervolgens leidde tot het veranderen in een zombie-achtig wezen dat niet tegen zonlicht kan en de overlevende mensen opeet. Robert Neville probeert in New York een remedie te vinden tegen het virus, zodat hij de mensheid kan redden.

Het eerste deel van de film vond ik wel goed. Het was goed opgebouwd, er kwamen enkele mooie scènes in en Will Smith slaagt er in om geheel alleen de hele film te dragen. Want geef toe, zo in je eentje moeten acteren is toch niet simpel. De hond die hem daarbij vergezelt, speelt ook wel leuk. Een waar natuurtalent heb ik gelezen in de krant.
De tweede helft vond ik niet meer dan een opgewaardeerde zombiefilm. Hier zitten een paar vreemde feiten in die ik niet logisch vond op basis van wat er eerst werd verteld. Ik ben wel enkele keren echt opgeschrokken en dat is al wel een tijdje geleden.

Carolien vertelde al dat de film eigenlijk een verfilming van een boek is. Als ik dat eerder had geweten, was ik zeker met een andere ingesteldheid gaan kijken. Als je weet dat het oorspronkelijke verhaal over vampieren gaat, ga je al sneller een "zombiefilm" verwachten.

Een echte aanrader vind ik het niet, maar het is wel een hele verrassing om zo'n stil en leeg New York te aanschouwen!

Geen opmerkingen: