donderdag 23 augustus 2007

De Wetenschapsquiz

Gisteren werd er op het nieuws verkondigd dat jongeren steeds minder wetenschappelijke feiten kennen. Mijn persoonlijke mening? Teveel ervaringsgericht onderwijs is ook niet goed. Ondertussen heb ik in Leuven genoeg vakken gekregen om te weten wat de voor- en nadelen van de verschillende aanpakken zijn. Kinderen kunnen veel leren door het zelf te ontdekken, maar daardoor scoren ze niet altijd goed op feitenkennis en klassieke wiskunde. Het is net door het feit dat er hier in Vlaanderen nog veel "klassiek" onderwijs gegeven wordt, dat er altijd goed gescoord wordt in het PISA-onderzoek.

Vandaag zat ik het nieuws te lezen op het internet en toen zag ik dat je op de website van De Standaard de test zelf kon afleggen. Ik was toch wel een beetje nieuwsgierig naar wat ik er nog van zou bakken en heb meteen de proef op de som genomen:

Mijn schooltjes hebben het er dan toch goed vanaf gebracht! :-p

Wie zelf de test met 28 stellingen wil doen, kan dat hier uitproberen.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik geloof er niets van dat jij 100 % behaald hebt...

Ik heb 79 % behaald.

Liez zei

Sèg... Dat vind ik wel niet serieus hoor... Die vragen waren toch helemaal niet zo moeilijk? Ik heb 2 keer getwijfeld, maar bij "waar" en "niet waar" kan je niet veel fouten maken hé... Volgens mij zat je fout bij de jaartallen. Nochtans kon je die juist hebben door een te vroeg en te laat jaartal te schrappen... Maar geschiedenis is nooit je sterkste kant geweest hé :-p