donderdag 11 oktober 2007

Juf Annelies

Tot nu toe gaat het nog steeds goed op de school. Maandag is de professor van de UU langs geweest voor een tussentijdsgesprek met mij en mijn stagebegeleider. Ik had een stageplan met een beschrijving van de stageplaats en allerlei doelen moeten opstellen en dat werd samen met de eerste periode besproken. Ik heb opnieuw alleen maar positieve feedback gekregen, dus dat was wel fijn om te horen :-)

Vorige week heb ik ook enkele dossiers van nieuwe leerlingen moeten voorstellen en bespreken op de commissie van leerlingenbegeleiding en mocht er als eerste stagiaire ook meteen het hele verslag van schrijven. Ik was best wel wat nerveus voor die eerste commissie. De commissie bestaat uit de schooldirectrice, twee psychologes, de orthopedagoog, de maatschappelijk werkster, de schoolarts en nog een hoopje bijhorende stagiaires en assistentes erbij. Zeker omdat ik de spits mocht afbijten en dan nog eens notities moest nemen zorgden voor wat zenuwingen. De vergadering neemt een hele voormiddag in beslag en omdat het de eerste van het schooljaar was, moest er heel wat besproken worden. Mijn collegastagiaires zeiden achteraf dat ik het heel goed gedaan had. Zelfs een leerling die ik niet had voorbereid en die toch ter sprake kwam, kon ik helemaal bespreken. Ze waren blij dat ze niet zelf als eerste moesten gaan met het verslag er bovenop. Het verslag werd anderhalve dag later ingeleverd bij mijn begeleider en die vond het vreemd dat ik het al af had. Zolang je het maar maakt is het goed, hier in Nederland dringt er echt niets. Toch een verschil met hier... Mijn begeleider vond mijn voorstelling en bespreking van de dossiers ook heel goed gedaan. Helder en duidelijk voor iedereen, meer moet dat niet zijn. Het verslag was ook in orde. Alleen een paar Vlaamse woordjes moest ik vervangen om het wat meer Nederlands te maken, maar dat is alleen een manier van zegwijzes.

Mijn medestagiaires zijn trouwens echt heel leuk. Er zijn er maar liefst 14 op de school! Zes onderwijsassistentes, vier leerkrachten, twee ortho's, een psychologe en een creatieve therapeute. Dat zijn meer stagiaires dan leerkrachten en ander personeel ;-)

Wat de kinderen betreft: tot nu toe is juf Annelies nog geen teringwijf, kutjuf of kankerhoer en gaan de kinderen nog braaf mee lezen. Al kunnen ze wel vermoeiend zijn! Ik heb er nu 10 toegewezen gekregen. Twee daarvan worden elk individueel begeleid om te leren lezen, acht anderen krijgen in groepjes begeleiding om hun leestempo op te voeren. Geloof het of niet, maar zo'n groepje van drie met ADHD en soms wat autisme erbij, lijkt soms wel een groepje van 10 op zich! Je moet heel alert zijn en voortdurend inpikken op de situatie. Eén verkeerde kick van een kind kan de boel op stelten zetten. Of een leerling die een slechte dag op zich heeft in de klas, is moeilijk te overtuigen om braafjes mee te komen lezen terwijl ie er een hekel aan heeft. Maar zoals ik al zei, voorlopig valt juf Annelies nog in de gratie ;-)

Met mijn twee kindjes met geweldige leesachterstand heb ik deze week de criteria voor het volgende gedeelte gehaald en dat geeft best wel voldoening na zo'n periode van intensieve begeleiding. Benieuwd of het vanaf volgende week ietsje vlotter gaat...

Morgen mag ik trouwens nog een intelligentietest afnemen en er staat ook nog een dyslexie-onderzoek op de wachtlijst. We vervelen ons daar niet! ;-)

2 opmerkingen:

Unknown zei

Superjuf Annelies!

Liez zei

Zo ver zal het wel niet komen ;-)
Ik ben al blij dat ze me een lieve juf vinden en graag meekomen.
Andere stagiaires krijgen "hé bitch, loop de meester neuken!" naar hun hoofd geslingerd en dat is allesbehalve fijn...